יום כיפור

יום כיפור
מאת מזל אהרוני
בחודש השביעי בעשור לחודש תענו את נפשותיכם..."
"...כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם,לפני ה' תטהרו
(ויקרא ט;ז כט'-ל').
יום כיפור מזמין את האדם פעם בשנה, לעצור ליום אחד, להתבונן, לעשות סדר ולחפור בנפשו פנימה. חשבון נפש שבעיתות אחרות אין מתאפשר לעשותו בצורה כה מעמיקה ורוחנית. רוב ימות השנה האדם עסוק וטרוד בענייני השעה. בעיות פרנסה, חומר, עניינים גשמיים. מתמכר להנאות הנפש ולסיפוק הצרכים הגופניים. יום הכיפור בא ללמד שיעור, לעצור את מהלך היום יום, לטהר את עצמו, את נפשו, לבדוק ולפשפש במעשו. לברר את חטאו ולבנות מחדש סדר עדיפות, לכבוד שנה חדשה, לעלות ברוחניות. מומלץ לחזק את הקשר שבין אדם לאדם והקשר שבין אדם לאלוהיו. לחזק את האמונה, והרי כבר נאמר שאיש באמונתו יחיה...
ביום כיפור ראוי להיפטר מהיצר הרע, המעכב את התקדמותנו. לחוש את ההתחדשות הרוחנית באמצעות הסליחה, הכפרה. על פי האמונה הדתית וגם לפי אמונות העידן החדש, כל מי שרוצה לחזק את אישיותו, לפתח את יכולותיו ותעצומות נפשו חייב קודם כל להכיר את עצמו, את תכונותיו, את המקור למעשיו. להתבונן בהם ולבחון אותם, לראות מה חיובי בהם אותו ניתן להמשיך, לחזק, לבסס, ולטפח ומה פחות טוב באופן התנהלותו, אותו צריך לתקן ולשפר. העמקת ההתבוננות אל תוך הנפש פנימה יכולה לשקף לנו מציאות של עבר, הווה וצעידה בטוחה אל עבר עתיד טוב יותר. מי שאינו בוחן את מעשיו ולא מבצע מאזן של חשבון אישי לא יוכל לתקנם, ויקשה עליו להתקדם בנתיב המפותל של שביל החיים. אנשים רבים מגיעים למצב של "תקיעות", קיבעון בחלק מתחומי החיים בשל אי עריכת חשבון נפש מעת לעת. הללו משאירים את עצמם להשפעה חיצונית ולנטיות שונות. לעיתים הם עשויים להפוך לעבד ליצר. או לסוג של עלה נידף ברוח, שעף לכל הכיוונים עם כל משב קל שבקלים. לא כן אדם המתבונן ומפקח על מעשיו. בעצם ההתבוננות הוא כבר שולט בעצמו, בדרכים בהם ילך, הוא מכיר את מצבו, ומכוון את עצמו לכיוון הנכון, לדרך הישר שלו ושל זולתו. מי שכנה עם עצמו ועורך מדי פעם חשבון נפש יחוש בהרגשת הטוהר וההזדככות הנפשית. והאין זאת דרך נפלאה להתחיל שנה חדשה, נקיים וזכים משגיאות העבר?
על פי אמונה עתיקת יומין מספרים כי ביום כיפור, כל יהודי הופך להיות מלאך ליום אחד. מלאכים הם ישויות רוחניות שכל תכליתן לקיים את רצונו של הבורא יתברך. המהר"ל מפראג מסביר, שמטרת כל המצוות הקשורות ביום זה, היא להרחיק את האדם ככל האפשר מהגשמיות, עד שיהיה דומה למלאך ממש. כפי שהמלאכים "עומדים" סביב לכסא הכבוד, כך גם אנחנו עומדים בבית הכנסת במשך רוב היום. כמו שהמלאכים "לבושים בלבן", כך גם אנחנו נוהגים ללבוש בגדים לבנים; וכמו שהמלאכים אינם זקוקים למזון ושתייה, כך גם אנחנו, לא אוכלים ולא שותים. מבקשים תשובה ומחילה. על פי חז"ל, לאחר חטא העגל, התחנן משה בפני הקב"ה שיסלח לעם ישראל. לבסוף, ביום כיפור, התקבלה תשובתם, ומשה הוריד את הלוחות מאותו יום והלאה, נושא בחובו כל יום כיפור, כוח סגולי מיוחד המאפשר ליהודי להיטהר מהעוונות שעשה ולפתוח בדף חדש. התמזל מזלנו ולעם ישראל יש יום מיוחד בו אנו מחויבים בעשיית חשבון נפש בינינו לבין עצמנו, לטובתנו, לכל הסובב אותנו, לזולתנו ולמאמינים במסורת וביהדות בינינו לבין אלוהינו. על פי המסורת יום כיפור מכפר על חטאי האדם כלפי הקב"ה, ואינו מכפר על עבירות שבין האדם לחברו. לכן, המנהג היהודי לבקש סליחה ומחילה ממי שבו פגענו או יש חשש שלא התנהגנו אליו כראוי, בתקופה שלפני יום כיפור מומלץ לבקש סליחה מחברים, קרובים או מכרים, אשר יתכן ופגענו בהם במהלך השנה.

על פי האמונה בכל ימות השנה (364 במספר למעט יום אחד) הסיטרא אחרה (האנרגיה השלילית) נמצא ומקטרג על האנשים. רק ביום כיפור, זה היום היחיד שהסיטרא אחרה לא נמצא ביקום. לכן, בקבלה נהוג להאמין שאדם שנולד או נפטר ביום כיפור הוא צדיק גמור. אחת ממצוות החג הוא צום יום כיפור, אשר מתחיל מעט לפני שקיעת החמה ונמשך 25 שעות מטרת הצום לטהר את הגוף והנפש, להתנזר מהנאות האכילה למשך יום בבחינת "ועיניתם את נפשותיכם..." חכמינו המליצו כי ביום הכיפור ראוי להקפיד על 5 "סוגי עינויים": איסור אכילה ושתייה, איסור מיני עינוגים, אסור להתרחץ, איסור נעילת נעלי עור, ואיסור יחסי אישות. 5 עינויים על שום חמישה חומשי תורה, שאנו מראים נכונות על קבלתם וקבלת עול המצוות יחד עמם.

תפילות וברכות: קודם שקיעת החמה מתפללים את תפילת "כל נדרי" התרת הנדרים. שנים ממכובדי בית הכנסת מוצאים שני ספרי תורה משאירים את הארון פתוח, ניצבים משני צדדיו של החזן ואומרים בקול רם את המשפט הלקוח מספר תהילים: "אור זרוע לצדיק ולישרי הלב השמחה." שליח הציבור מתחיל בתפילה וכל הקהל עונה עימם, יחד הם מחבקים ומנשקים מתרפקים על ספרי התורה, מרעיפים עליהם אהבה וקבלה. ביום הכיפור מקובל להתפלל 5 תפילות: ערבית, שחרית ומנחה, כבכל יום מימי השנה. עליהם מוסיפים את תפילות "המוסף" המיועדת לכל חג ומועד ו"הנעילה" המיוחדת רק ליום כיפור, אז על פי האמונה שערי השמים עומדים להינעל. תפילת הנעילה נאמרת בגמר החתימה ולכן, היא חשובה ויש לאמרה בהתכוונות גדולה, מתוך אמונה ורצון. לאחריה תוקעים בשופר ומאחלים לשנה הבאה בירושלים הבנויה. לשנה טובה תכתבו ותחתמו.
צום קל למי שצם, ושיהיה לכולנו יום כיפור עם הרבה התעמקות התבוננות ומשמעות!

בברכת גמר חתימה טובה,
מזל אהרוני



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )
- שלח תמונות אלה לחבר -
- לדף הבית של אתר מבזקון/חדשות -
דף הבית >> מבזקי דף >> חגים >> יום כיפור