שנה את המוח שלך = שנה את חייך


ד"ר(M.D) דניאל איימן
Distinguished Fellow of the American Psychiatric Association. Assistant Clinical Professor of Psychiatry and Human Behavior UC, Irvine, School of Medicine. Board Certified Child, Adolescent and Adult Psychiatrist. CEO and Medical Director, Amen Clinics, Inc

http://amenclinics.com/server2/

תורגם עי":
רותי בראון מתרגמת, מדריכה לקינסיולוגיה חינוכית, מורה לשפות (בשילוב הקינסיולוגיה).
שאולה אשכנזי B.Sc , ABNLP , מדריכה לקינסיולוגיה חינוכית.


חלק 1
המוח הוא החלק בגוף ממנו אנחנו נוטים להתעלם, כי הוא – כביכול – פועל מעצמו. למעשה הוא זקוק לטיפול. זה המוח שלכם. טפלו בו.
שנה את מוחך – שנה את חייך.

במחקרים שערכתי נוכחתי שניתן לשנות את המוח ואת החיים. עם מוח טוב יותר, באים חיים טובים יותר.
צריך להשתמש בחלק הקדמי של המוח, ללמוד דברים חדשים.
כשאתם עושים דברים נכונים עבור המוח, תשפרו את חייכם. כאשר תעשו דברים לא נכונים – תפגעו בו.

מזונות מצוינים למוח: אוכמניות, אבוקדו, אגוזים, תה ירוק. אך זה לא מספיק. חוסר שינה פוגע במוח כי לא מגיע אליו מספיק דם. ניקוטין, קפאין ואלכוהול גורמים להזדקנות מוקדמת של המוח.

בחלק הראשון אפרט 7 עקרונות פשוטים אודות המוח.
בחלק השני אספר איך להיות מאושר יותר וממוקד וגם אלמד אסטרטגיה להתנהלות עם אנשים קשים בחייך.
בחלק השלישי אספר איך לשנות/לשפר את המוח ואיך למנוע אלצהיימר.

אספר לכם על זוג שהגיע לטיפול זוגי ונכשל. איך נכשלים בטיפול זוגי? לאחר 3 שנות טיפול ו-25.000 דולר, המטפל אמר לבני הזוג להתגרש.
הם עברו סריקות (scan) פונקציונאליות שמודדות זרימת דם למוח. הסתבר שמוח האשה בריא ואילו פעילות המוח של הבעל הייתה נמוכה, בדומה למי שצורך סמים ואלכוהול. הבעל הכחיש שימוש בסמים ואלכוהול. מכיוון שמשתמשים בד"כ משקרים, שאלתי את אשתו והיא אשרה שהוא דובר אמת ורק הוסיפה: הוא סתם גועלי.
שאלתי את עצמי מדוע המוח שלו נראה כך. בד"כ זה קורה עקב מחלה שפוגעת במוח, אירוע של כמעט-טביעה, פעילות נמוכה של בלוטת התריס, אנמיה, חשיפה לרעלים. שאלתי את הבעל היכן הוא עובד. תשובתו: בבית חרושת לרהיטים. מה אתה עושה שם? אני עושה את הגימור.
מסתבר שהוא אכן לקח סמים – שאף חומרי המסה אורגניים. שאלתי את אשתו ממתי הוא גועלי, האם היה כזה כשנשאתם? היא ענתה שלא. הוא היה נפלא. רק לפני כ-5 שנים התחילו הבעיות. לפתע תפסה את ראשה בידיה וקלטה: כשהתחיל לעבוד בבית החרושת. שינוי אישיותו היה קשור לעבודה.
הייתי חייב להוציא אותו מסביבת הרעלים במקום עבודתו ולהכניסו לטיפול. התנהגותו השתפרה וגם נישואיו. יש כל כך הרבה נישואים שסובלים כי לאחד מבני הזוג יש בעיות מוח. במקרים כאלו שום טיפול זוגי לא יעזור.

לחקור את המוח הינה אחת ההרפתקאות המרגשות ביותר בחיי.
לפניכם 7 עקרונות אודות המוח שאם תבינו אותם, הם ישנו את חייכם:

1. המוח שלכם מעורב בכל מה שאתם עושים: מחשבה, רגש, פעולה, אינטראקציה עם אנשים אחרים.
40,000 סריקות מוח שערכתי הראו לי שהמוח קובע איזה טיפוס אתה, אישיותך, אופייך, האינטליגנציה שלך, הנשמה שלך. המוח הוא החומרה של הנשמה .

2. כשהמוח עובד היטב – אתה מתפקד היטב.
כשיש בעיות במוח – יש בעיות בחיים. לדוגמא שתי סריקות מוח: השמאלי בריא ואילו הימני, השייך למכור להרואין פגוע. איזה סיכוי יש למכור להרואין לחיות בפוטנציאל המלא שלו?
מוח מלא ובריא עושה אדם לממוקד, מאושר, רגוע, אוהב, אפקטיבי. כשהמוח לא בריא, תהא הסיבה אשר תהא, דעתך מוסחת, אתה עצוב, חרד, כועס ולא כל כך אפקטיבי.

3. המוח האנושי הוא הדבר המורכב ביותר ביקום.
יש לנו מאה בליון עצבים במוח ויותר קשרים (סינפסות) מאשר מספר הכוכבים ביקום. מידע עובר במוח במהירות 268 מייל לשעה. אם לא נטפל במוח כראוי, נאבד 85,000 תאי מוח ביום. זה גורם להזדקנות. ניתן להאט הזדקנות באופן דרמטי.

4. עובדה קריטית אשר אנשים לא יודעים ולכן לא מתנהגים בהתאם – המוח שלנו מאד רך – כמו חמאה רכה, פודינג, משהו בין חלבון ביצה לג'לי. הוא מונח בגולגולת קשה ומלאה בעצמות וקצוות חדים. פציעות מוחיות קורות ועלולות להרוס את חייך.

5. דברים רבים עלולים לפגוע במוח. דברים רבים עשויים לעזור למוח.
פוגע במוח: סמים, מחשבות רעלות, אלכוהול.
לדוגמא: אנשים חושבים שטוב לשתות הרבה יין. המחקה קובע שדי ב-1-2 כוסות יין בשבוע כי הוא מאזן את הכולסטרול בגוף. לאנשים ששותים יום יום יש מוח קטן יותר.
בהקשר זה, כאשר מדובר במוח, אני טוען: הגודל כן קובע....
אם לא עושים פעילות גופנית – אין זרימת דם למוח.
שינה בלתי מספיקה = זרימת דם חלשה מאד למוח. זה גורם לבעיות רבות כמו סטרס כרוני.
עישון הינו אסון לתפקוד המוח.
עורו של אדם מעשן יבש, מקומט – לא זורם דם לעור. אותו הדבר קורה גם במוח, וחלה הזדקנות מוקדמת.
יותר מדי קפאין מזיק גם כן. כמה אפשר? 1-2 כוסות קפה ביום. יותר מכך מייבש, מונע זרימת דם למוח, פוגע בשינה.
מחשבות שליליות – אם מתרכזים בהן המוח הרגשי מתלהט מיד והמוח החושב מתקרר – נזק.
מה עוזר למוח:
ללמוד כל הזמן דברים חדשים. נוצרים קשרים חדשים במוח. כאשר מפסיקים ללמוד, הקשרים במוח מתפרקים.
תזונה בריאה – אתה הנך מה שאתה אוכל. בכל יום כדאי לצרוך ויטמינים ושמן דגים.
פעילות גופנית חשובה ביותר.
שינה טובה חשובה.
קשרים חברתיים עם אנשים שטובים עבורנו, להיות במסגרות חברתיות, חלק מקבוצות.
חשיבה חיובית, במיוחד הכרת תודה. להתמקד במה שאוהבים בחיים שלנו. המוח עובד טוב יותר, התאים הרגשיים מתרבים, המוח החושב פעיל.

תרגיל פשוט להורדת רמת דיכאון:
בכל יום לכתוב 5 דברים שאני מכיר תודה עליהם (משפחה, כלב, וכו'). להתמקד.
מדיטציה. רבים חושבים שמדיטציה מרגיעה. להפך, היא מפעילה את החלק החושב. וכך מקבלים החלטות נכונות יותר. זה מעלה את רמת האינטליגנציה.
לעשות אהבה. פעילות מינית סדירה מפחיתה דיכאון ומסייעת להשתחרר מכאבים. מחקר הוכיח שאורגזמה מפחיתה כאב מיגרנה ב-50%. מחקר שנערך באנגליה קובע – 3 פעמים סקס בשבוע מוריד את הסיכוי לחלות במחלות לב ב-50%. אין תרופה שתעשה זאת....

6. לא כולם שווים.
לא כל ההפרעות ההתנהגותיות דומות אצל בני האדם. למשל, דיכאון הוא סימפטום (כמו כאבים בחזה), לא מחלה. יש לו סיבות רבות אפשריות: סטרס, בעיות כלכליות, פציעות ראש, סמים, תת פעילות של בלוטים התריס. לכן לא קיים טיפול אחיד לכולם.

7. אתה יכול לשנות את המוח שלך ולשנות את חייך.
שתי סריקות המוח הנראות בסרט שייכות לאדם שיש לו בעיות מזג-חם. הסריקה השמאלית מראה את המוח לאחר נזק של פעילות רבה מדי. הסריקה הימנית מראה את מוחו לאחר חודשיים של טיפול והמוח נראה יותר טוב. כשהמוח השתפר – הכול בחייו השתפר.

חשוב לזכור שאנחנו לא תקועים עם המוח שלנו ויכולים לשפר אותו. במסגרת המחקרים עשיתי סריקות מוח רבות והייתי צריך לסרוק 3,000 מוחות כדי לאתר 90 מוחות בריאים. כך שאם יש לכם בעיות – אתה נורמאליים....


אירוע מוחי (stroke) הרסני לתפקודי המוח. עישון הוא הגורם מס. 1 לאירוע מוחי.
אשר לאלצהיימר, סריקה מוחית יכולה להתריע 5-10 לפני שמופיעים סימפטומים ראשונים אם אדם מועד לחלות באלצהיימר.
סיבה טובה לא להשתמש בסמים – מזיקים למוח, מזיקים לחיים.

אם רוצים חיים מוצלחים, השאלה היחידה שאדם צריך לשאול את עצמו יום יום היא: איזה מוח אני רוצה? ובהתאם לזה לפעול.


חלק 2
איך להיות מאושר, ממוקד, פחות חרד, רמת סטרס נמוכה יותר – ואיך להתייחס באופן מתוחכם לאנשים קשים.

אלמד אתכם את מדע המוח המעשי לשיפור החיים, כי המוח מעורב בכל מה שאתם עושים.

במוח שלכם 3 חלקים/מערכות שקובעים חלק ניכר מההתנהגות שלכם:

1. הקורטקס הקדם מצחי (Pre-Frontal Cortex) - המתנהל כמו הבוס במוח שלכם.
2. רכס הסינגולום (Cingulate Gyrus) – תיבת ההילוכים של המוח
3. המוח הלימבי – המוח הרגשי

כאשר יודעים איך להשתמש באופן אופטימאלי במערכות אלו, אפשר לשפר הכול בחיים.

1. כשמדובר בבני אדם, האזור הראשון במוח שיש לעסוק בו הוא אזור הקורטס הקדם מצחי (Pre-frontal cortex). הוא הגדול ביותר בבני אדם והוא מה שעושה אותנו אנושיים. הוא מהווה 30% מהמוח האנושי, 11% ממוח השימפנזה ו-7% ממוח הכלב (בתמונה: הכלב שלי, פרייז'ר)....
זו החתולה שלי, אנאבל. לחתולים אין PFC . אין להם מחשבה מתוכננת, יש להם מעט מאד שליטה בדחפים, הם חיים את הרגע, לא דואגים לעתיד, רק ההווה חשוב עבורם.
הPFC הוא המנהל של המוח. הוא זה שגורם למיקוד, מחשבה מראש, שיפוט, שליטה בדחפים, אמפתיה, לימוד משגיאות-עבר. זה החלק במוח שמעורב בהיותנו בוגרים. כשיש בעיות בPFC, אתם מתנהגים כמו חתולים... סף הריכוז נמוך, בעיות בשליטה בדחפים, שיפוט גרוע, לא לומדים משגיאות.
כשרואים פעילות נמוכה בחלק זה של המוח, רואים אנשים עם הרגלים רעים, מעשנים, מהמרים – מחפשים ריגושים (ADD ). יש להם מצפון חלש, לא עקביים, לא משלימים משימות, מחפשים עימותים, לא יכולים להתנהל ללא דרמות, חייבים להיות מרוגזים כדי להיות מרוכזים. מלבים אש.
איך מטפלים בבעיות בחלק זה של המוח?
אחת הדרכים: לכתוב את המטרות שלכם. אני קורא לזה:
The 1 Page Miracle – קסם של עמוד אחד.
כותבים מה רוצים: בעבודה, ביחסים, בכסף, בבריאות פיזית, רוחנית ואמוציונאלית. מביטים בדף הכתוב בכל יום ואומרים: ההתנהגות שלי תשיג עבורי את מה שאני רוצה.
פעילות גופנית – עוזרת לזרימת דם לחלק זה של המוח. הטיפול הטבעי ל-ADD הוא אימון גופני יחד עם דיאטה דלת-פחמימות. זה לא מתאים לכל אחד אך לאנשים עם בעיות ב-PFC הסובלים מבעיות ריכוז ונוטים לדחיינות – זה עוזר. שמן דגים עוזר להגביר אנרגיה וריכוז. יש גם תוספים טבעיים אותם אני מזכיר בספר שלי.

2. מערכת רכס הסינגולום ( - (Cingulate Gyrusמאד מעניינת. זוהי בעצם תיבת ההילוכים של תשומת הלב. מסייע לעבור מרעיון לרעיון, ממשימה למשימה, להיות גמיש, לזרום. מעורב בתפיסת האופציות הקיימות. כאשר חלק זה במוח עובד היטב, אדם יכול לראות מספר אופציות, לצאת מתוך ראשו ולראות מנקודת מבט של הזולת, לדעת לשתף פעולה, להבחין באופן חד בטעויות (גם ויזואליות, למשל אם משהו לא מונח במקום, לא "מסתדר" וכו').
כשיש בעיות והחלק עובד יותר מדי זה בדרך כלל קשור לחוסר בנאורוטרנסמיטר סרוטונין. אנשים נתקעים – במילה, או יש להם אובססיה, שומרים טינה, הם כפייתיים, סובלים מהתמכרויות, נתקעים בעמדות שלהם. לא משנה מה תאמרו להם, הם יתווכחו אתכם. הם רואים שגיאות, תמיד רבים, תמיד אומרים מה שלא בסדר. נוקשים, לא גמישים. על פני השטח הם נראים אגואיסטים. זה לא מדויק. הם בלתי-גמישים.
איך עוזרים למערכת הזאת:
ראשית, אם יש בעיית ורואים שמחשבה חוזרת 3 פעמים , על האדם לקום וללכת למקום אחר, לנוע, ליצור הסחת דעת. לאנשים כאלה צריך להציע אופציות (אתה רוצה ללכת למסעדה X או Y)? פסיכולוגיה הפוכה עובדת מצוין אתם: לבקש מהם לעשות את ההפך ממה שאנחנו רוצים שיעשו. זה כמו עם בני שנתיים. כשרוצים מהם נשיקה והם מסרבים, הדרך היא לומר: היום אין נשיקות. זה מיד עובד הפוך.
ופעילות גופנית – מעלה את רמות הסרוטונין. עם אדם כזה יוצאים לטיול ורק אחרי כ-15 דקות כדאי לדבר אתם על דברים חשובים. לא לתת תזונה עתירת חלבונים, אלא עתירת פחמימות.

איש אחד בא אלי בהרצאה שנתתי והודה לי שעזרתי לו מאד, במיוחד בנישואיו. לדבריו, הוא נשוי לאשה עם "רכס סינגולום מהגיהינום". מה שאמר – אמרה ההפך. שנים חשב שהיא לא אוהבת אותו עד שהבין שהבעיה היא במוח שלה והתחיל להתייחס אליה בפסיכולוגיה הפוכה.

(סיפור על איך לשכנע את אשתו לעשות סקס: ארוחת פסטה (פחמימות), טיול ארוך סביב האגם, שוקולד כהה, פודרת תינוקות מאחורי האוזן).
3. המוח הלימבי -האמוציונאלי. הוא קריטי לקיום האנושי כי מניע אותנו לאהוב. הוא אחראי על מצבי הרוח, הטון האמוציונאלי שלנו, יכולת החבירה (bonding), עמידה בכאב, חוש ריח + ליבידו (הולכים ביחד. כל תעשיית הבושם מבוססת על כך). אגב, קינמון מעורר אהבה.
כאשר יש בעיה במוח הלימבי, עצובים ומדוכאים, שליליים, חשים חוסר תקווה ומתנהלים עם ANT Automatic Negative Thoughts שהורסים את היום. לא צריך להאמין לכל מחשבה שעולה. אנשים כאלה מתבודדים, יש להם כאבים וכשמטפלים בדיכאון שלהם (בד"כ הדיכאון הולך יחד עם כאבים), זה עוזר גם בהפחתת הכאבים.
איך ניתן לעזור להם?
פעילות גופנית חיונית. היה מחקר בו אנשים שסבלו מדיכאון היו צריכים לעשות פעילות גופנית ואחרים קבלו את התרופה האנטי דיכאונית "זולופט". לאחר 12 שבועות התברר שהתוצאה בשתי הקבוצות הייתה זהה מבחינת השיפור.
אימון של 4 פעמים לפחות בשבוע הוא קריטי, בעיקר במקרים של דיכאון. יש לצרוך גם שמן דגים בו יש אומגה 3 ולהפטר ממחשבות שליליות אוטומטיות.

כאשר מרגישים עצובים, עצבניים – לכתוב את זה. לכתוב מחשבות שליליות אוטומטיות ולשאול את עצמך: האם אני משוכנע שזה נכון? לא להאמין. להתווכח עם המחשבות הללו.



חלק 3

בחלק זה של התכנית אלמד אתכם איך לגרום למוח שלכם לעבוד "נפלא" וגם כיצד ניתן למנוע את מחלת האלצהיימר, ואינני מתבדח.

ולכל מי שהספיק לפתח "קנאת מוח", או עבור כל מי שמעוניין במוח משופר, שעובד טוב יותר, ברצוני להציג בפניכם חמש אסטרטגיות חיוניות לתחזוקה נכונה של המוח שלכם וכפועל יוצא, לחיים טובים ובריאים יותר.

1. אסטרטגיה של הגנה
בעיקרו של דבר מדובר במניעת פגיעות ראש וכאבי ראש הפוגעים בפעילות המוחית. פגיעות ראש עלולות להרוס את חייך. כדי למנוע אותן, יש לדאוג לנהיגה ברכב איכותי ומוגן, בחגירת חגורות בטיחות ובחבישת קסדות מתאימות להגנת הראש. כמו-כן, יש להימנע מחומרים רעילים, צריכת אלכוהול, ניקוטין, יותר מידי קפאין, סמים ונטילת תרופות רבות נוגדות כאבים וחרדה. יש לדאוג לשינה במינון הנכון של לא פחות מ-שש שעות בלילה, כדי להבטיח זרימת דם נאותה למוח.

2. אסטרטגיה של תזונה נכונה
מבוססת על העיקרון של: "אכול נכון כדי לחשוב נכון", או, "אתה מה שאתה אוכל".
כאשר תזונה נכונה פירושה תכולת חלבון רזה , פחמימות מורכבות דלות גליסמיה שאינן תורמות לעליית רמת הסוכר בדם, מנת ירקות ופירות כמומלץ על ידי מינהל הבריאות האמריקאי, וכן שומן מן הצומח ושמן דגים, אך בשום אופן לא: שומן טרנס!! ובהקשר זה, חשוב לזכור כי 60% ממשקל המוח הוא שומן! חומצות שומן מסוג אומגה 3, הדרוש לציפוי בליוני תאי המוח, בעלות חשיבות עליונה בתזונה הנכונה, ואלו נמצאות בעיקר טונה, בדג סלמון, באבוקדו ובאגוזי מלך ובזרעי פשתן.
מים: המוח מכיל 80% מים, ושתיים מים היא בעלת ערך בל יסולא בפז. כל דבר שגורם להתייבשות – גרוע ביותר עבור המוח ומשבש את פעילותו.

מהם, אם כן, המזונות המצוינים למוח ולגוף שלנו? להלן רשימה שערכתי על פי העדפותיי האישיות:

1. אבוקדו – פרי המכיל אומגה 3, ולכן נחשב פריט מזון מעולה. יחד
עם זאת, האבוקדו עתיר קלוריות, דבר שבאכילה בלתי
מבוקרת עלול לגרום להשמנת יתר (Obesity) המכפילה
את רמת הסיכון להופעת מחלת האלצהיימר. לכן, יש
לצרוך במינון נמוך בלבד.

2. אוכמניות - או כפי שאני מכנה אותן "תותי מוח", טעונות למכביר
בנוגדי רעלנים/רדיקאלים חופשיים(antioxidants) , וכן
סיבים, ולכן בעלי ערך תזונתי בריאותי גבוה במיוחד.

3. ברוקולי - בשל תכולת ויטמין D החיוני כל כך לפעילותו
התקינה של המוח.


4. תה ירוק – עדיף תה ירוק נטול קפאין, אבל גם תה ירוק טוב, היות
שמכיל את התיונין המסייע להרגעה ולהעלאת כושר
הריכוז בו-זמנית.
מחקרים הראו שבקרב הצורכים את התה הירוק, אחוז החולים באלצהיימר נמוך ביותר. מהווה תוסף טבעי מושלם.

5. תפוזים - בעלי חשיבות גבוהה בשל תכולת ויטמין C שהם מכילים.

6. פלפל אדום - שתכולת ויטמין C בתוכו גבוהה פי 3 מאשר בפלפל ירוק

7. דג סלמון בשל האומגה 3 והחלבון המעולה שמכיל.
8. תרד המכיל ויטמין B בעל חשיבות מיוחדת למערכת העצבים.

9. טונה.

10. בשר הודו.

11. אגוזי מלך – שתכולת אומגה 3 בהם גבוהה פי 3 בהשוואה לשקדים.
כמובן, אין הכוונה לרוץ לקנות ולהתיישב על עוגה עמוסת
שוקולד עם אגוזים....

אני ממליץ על צריכת מזונות מכל צבעי הקשת, כדי להבטיח תשומה מאוזנת ובריאה של כל אבות המזון ותוספים נוגדי רעלנים מן הטבע ((antioxidants, כדי להבטיח תחזוקה נבונה מושכלת ונכונה של גופנו ומוחנו כאחד. תחזוקה כזו פירושה שמירה על "מעיין הנעורים" לאורך זמן, הווה אומר: האטת תהליך ההזדקנות.

למטופלי אני ממליץ ליטול בנוסף מנת מולטיויטמין אחת ליום על בסיס קבוע, זאת בעיקר משום שהתזונה הרווחת כיום שמהותה "אוכל מהיר" אינה עומדת בעקרונות התזונה הבריאה כמוזכר לעיל. למשל, כ-80% מאיתנו לא צורכים כלל את חמש מנות הפירות/ירקות היומיות המומלצות על ידי ארגון הבריאות האמריקאי. לכן מומלץ ליטול מולטיויטמין כתוסף העשוי לסייע אף הוא במניעת מחלות כרוניות כגון: סרטן, מחלות לב ושיטיון (dementia).
תוסף מזון נוסף חשוב במיוחד הוא שמן דגים המכיל אומגה 3, מרכיב שנמצא במינון נמוך במיוחד בקרב בני אדם הסובלים מדכאון, משטיון, מהפרעות קשב או מנטיות אובדניות.
מחקרים מאוששים שנטילת שמן דגים באופן סדיר על בסיס יומיומי מועילה ללב, לעור, לעיניים, למפרקים, לשיער ו-למוח. מומלצת צריכה בסדר גודל של 1-2 גרם ליום, מאיכות טובה, ולאחר היוועצות עם הרופא האישי. לצמחונים בחבורה, שאינם מעוניינים בשמן דגים – מוצע שמן פישתה כתחליף.

3. תרגול המוח על ידי למידת חומר חדש ושונה

למידה חדשה יוצרת קשרים פיזיים חדשים במוח בין תאי עצב (נוירונים). כאשר הלמידה נפסקת, קשרים אלה מתחילים להתפרק. על מנת שלהמידה תהיה אפקטיבית, היא חייבת לעסוק במשהו חדש לחלוטין, ושונה עבורך.
לדוגמא: אם אתה שף, למידת מרשם חדש לעוגה או פשטידה וכו', אינה נכללת בסוג הלמידה הרצוי בהקשר הנוכחי. משום שאתה כבר יודע כיצד לבשל, לאפות וכו', למידת מירשם חדש תהא בבחינת "עוד מאותו הדבר עצמו", לעומת למידת חומרים חדשים שונים לחלוטין, כגון: למידת שפה חדשה, למידה אודות מקום בלתי מוכר לך בעולם, למידת נגינה בפסנתר או כל כלי אחר. כשמדובר בהקדשת פרק זמן מזערי של לא למעלה מ-15 דקות ליום.

4. פעילות גופנית
פעילות גופנית חיונית ביותר ונחשבת ל"מעיין הנעורים" המסייע לתחזוקה ושימור של הכישורים הקוגניטיביים שלנו, אשר על החשובים בהם בהקשר זה נמנים הזיכרון, כושר הריכוז והיכולת ליצור נוירונים ורשתות נוירונים חדשים/ות.

בניגוד לדעה שרווחה בעבר, מעלה חקר המוח בעידן הנוכחי כי המוח ממשיך לייצר נוירונים חדשים לאורך כל החיים, ופעילות גופנית עשויה להעלות את מקדם צמיחת תאי עצב במוח, הווה אומר: לעודד צמיחת תאי עצב חדשים במוח. הפעילות הגופנית הנכונה ביותר היא פעילות אירובית המעלה את קצב פעילות הלב ואגב כך את רמת זרימת הדם למוח. תרגילי קואורדינציה מצוינים עבור המוח אף הם. לא מדובר בהליכה על הליכון, אבל למידת צעדי ריקוד חדשים, מהווה תרגול מוח מעולה. תרגול המוח הבא הטוב ביותר הוא טניס שולחן שנמצא מועיל ביותר לשיפור תפקודי המוח. דימותי מוח שנערכו במסגרת חקר המוח ביפן בקרב שחקני טניס שולחן 10 דקות לפני משחק ו-10 דקות אחריו, מעידים על כך שספורט זה תורם משמעותית לשיפור התיאום בין הסרבלום (המוח הקטן) לבין הקורטקס הקדם-מצחי (ה-PFC), זאת הודות לתיאום עיניים-ידיים-רגליים הנדרש לכל אורך המשחק, במקביל לחשיבה על מסלול הכדור.

5. מחלת האלצהיימר
עבור אלו ביניכם שברצונם לחיות עד גיל 85 פלוס, יעניין אתכם לדעת כי 50% מאלו שיזכו לחיות עד גיל זה, עלולים למצוא עצמם מאובחנים כחולים במחלת האלצהיימר, שמשמעותה – הרס המוח, הכישורים הקוגניטיביים, האישיות.

אם יש לכם היסטוריה משפחתית של חולי אלצהיימר, או היסטוריה אישית הכוללת פגיעות ראש, מחלות לב, אירוע/ים מוחי/יים, הפרעת קשב (ADD), סכרת, דכאון, פעילות גופנית של פחות מפעמיים בשבוע, או העדר למידת תחום ידע חדש כלשהו כחלק משגרת היומיום שלכם, הינכם נמנים על קבוצת הסיכון ללקות במחלה הקשה הזאת. אם תקשיבו לי, תוכלו לדחות את הופעת מחלת האלצהיימר ב-שש שנים או יותר, אך עליכם לאמץ את האסטרטגיות עליהן אני מדבר, ועכשיו!

הבשורה הטובה היא שלמרות שלא ניתן לשנות נטייה גנטית ללקות במחלת האלצהיימר, עדיין קיימות דרכים בעזרתן ניתן להפחית את הסיכון להופעתה, על ידי מניעת אפקטיבית של גורמי-סיכון קריטיים כגון:

1. פגיעות ראש – ע"י נהיגה ברכב בטוח איכותי ומוגן, חגירת חגורות בטיחות, חבישת קסדות מתאימות. ובמקרה שמאחוריך כבר עבר של פגיעות ראש – עליך לקחת לתשומת ליבך שהינך ברמת סיכון גבוהה, ולכן, רמת הזהירות שעליך לנקוט צריכה להיות גבוהה ביותר, בהתאם.
2. שתיית אלכוהול במינון יתר – מהווה סיכון המעלה את סבירות הופעת המחלה. לפיכך, יש להפחית משמעותית את מינון הצריכה, מקסימום 1-2 כוסות יין, למשל, לשבוע.
3. במקרה של מחלות לב כליליות (cardio-vascular disease) יש להקפיד על תזונה נכונה ופעילות גופנית מומלצת וחשוב ביותר לא לזלזל בתסמינים/בעיות/מחלות לב, אלא לדאוג להיוועץ בגורם הרפואי המתאים ולקבל טיפול רפואי הולם
4. פעילות גופנית – יש להקפיד על פעילות גופנית למעלה מפעמיים בשבוע.
5. למידה לאורך החיים (Tripple L = Life Long Learning), בין אם זה עתה סיימת את לימודיך בביה"ס, או אם הינך מועסק על ידי גוף שאינו דורש לימודי התמקצעות או אחרים, קח אחריות אישית ודאג להיות מעורב בלמידה פעילה באופן סדיר כחלק משגרת יומך.
6. סכרת – מהווה גורם סיכון להופעת אלצהיימר. לכן, יש לטפל ראשית במניעת סכרת על ידי תזונה מתאימה, פעילות גופנית ומעקב סדיר. אם אובחנת כבר כחולה סכרת, יש להמשיך במעקב ולשמור על טיפול רפואי מתאים.
7. עישון – בהתאם לממצאי המחקרים הראשונים שבחנו את הקשר בין עישון לאלצהיימר נקבע שהעישון מונע אלצהיימר. אך כשירדו לפרטי המחקרים הבינו שהדרך היחידה בה העישון מונע אלצהיימר היא כיוון שהוא פשוט הורג את המעשנים... אך בקרב בני אדם בעודם בחיים - העישון מרעיל, גורם להיצרות כלי-דם ולפגיעה בזרימת דם למוח.
8. מצבי דיכאון וחרדה – אלו מייצגים מצבים סימפטומטיים שונים של הפרעה, שבהעדר טיפול מתאים בהם, מזיקים למוח. לכן, כדי למנוע אלצהיימר יש לטפל בהם.
9. סרטן – הטיפול הכימי ההורס תאים סרטניים פוגע גם בתאים בריאים, ולכן יש להעביר את המטופל לתכנית להבראת המוח, מוקדם ככל הניתן לאחר שלב הכימותרפיה.
10.לסובלים משינה מופרעת ע"י נחירות רמות, דום נשימה (sleep apena)
התעוררויות תכופות במהלך השינה, ומעייפות כרונית במהלך היום, יש לטפל בתופעות אלה כדי להפחית את גורם הסיכון לאלצהיימר.
11.מרחבים קוסמטולוגיים – יש לדאוג לאוורור נאות באותם מכונים
לטיפולים קוסמטיים למיניהם, המעניקים שירותי פדיקור, בניית ציפורניים, מספרות, וכו', בהם השימוש בחומרים רעילים ומזיקים קיים במינון גבוה הנושא עימו סיכון אמיתי.
בקצרה, אל לנו לנהוג כאותה בת יען הטומנת את ראשה בחול...אל לנו לחכות עד הרגע האחרון בטענה שמדובר ב"הזדקנות רגילה", כאשר ניתן היום לאתר סמנים של המחלה בשלב מוקדם, בסדר גודל של 5-10 שנים טרם הופעת המחלה עצמה. לפנינו, דוגמא לסמן חשוב, הקשור במבנה במוח ובסמיכות מרכזים תפקודיים בו: מרכז הריח במוח נמצא בסמיכות מקום למרכז הזיכרון, כך שאם מתעוררת בעיה ביכולת הרחה של
תות-שדה, לימון, אננס, או גז טבעי, עצם התעוררות בעיה זו עשויה לשמש אינדיקציה לסיכון גבוה להתפתחות מחלת האלצהיימר. לכן, מומלץ לקיים מבחני הרחה על בסיס שנתי, וככל שהגילוי מוקדם יותר, כך גם הסיכוי להפחתת הסיכון שבה ופעת המחלה.

חשוב לזכור כי מהות המחלה היא הרס המוח, הכישורים הקוגניטיביים, האישיות. כדי למנוע תהליך הרסני זה, חשוב ביותר לעשות שימוש נכון, נבון ומושכל במוח שלנו. יש בכך משום תחילת דרך חדשה שמשמעותה חשיבה שונה לגבי מוחנו ולגבי חיינו. חשיבה שלפיה הצלחה ראשיתה במוח בריא, וכישלון, לעיתים קרובות אינו אלא אינדיקציה לגבי מוח תועה. חשיבה זו כוללת בתוכה את הבנת העקרונות ויישום האסטרטגיות אותן פירטתי לעיל, והפיכתם לחלק משגרת היום-יום של כל אחד ואחד מאיתנו. החדשות הטובות הן שלעולם לא מאוחר מכדי לשנות את מוחנו, וכפועל יוצא גם את חיינו. הדבר בידינו.

שהאל יברך אתכם כולכם – שלכם ד"ר איימן



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> שנה את המוח שלך = שנה את חייך