מדוע אנו מתעייפים מישיבה?


מדוע אנו מתעייפים מישיבה?

לעיתים קרובות, ניתן להבחין שגם אם בילינו את כל היום בבית ולא עשינו כמעט כלום – אנו מרגישים עייפים ורק רוצים לשכב על הספה מול הטלוויזיה ולא לעשות שום דבר.

על פי החוקים הפשוטים ביותר של הפיזיקה, האנרגיה אינה מופיעה משום מקום ואינה הולכת אל שום מקום. במילים אחרות - רק תנועה יכולה לתת לכם כוח ולמלות באנרגיה. ומה אם עבדתם כל היום במשרד במחשב, והפעילות הגופנית המורכבת ביותר הייתה ללכת לעשות לעצמיכם תה או קפה? למה כל כך התעייפתם? התעייפתם כי במציאות, חוסר "הפעילות" זה מה שגורם לכם להרגיש עייפים.

כאשר אתם סוף סוף חוזרים הביתה, הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות זה להחליף את עכבר המחשב שהחזקתם כל היום בעבודה – בשלט של הטלוויזיה. למה? מאיפה באה העייפות הזו?

אחרי הכל, אם העייפות שלנו הייתה תוצאה של מאמץ גופני, אז הכל היה ברור – הגוף שלנו התעייף וחייב לנוח. אבל אם במשך כל היום ישבתם בכיסא נוח מול המחשב, ובסוף היום אתם מרגישים כל כך
עייפים כאילו שבמשך היום הזה עסקתם בפירוק סחורות ממשאיות – זה אומר שהעייפות שלכם היא עייפות פסיכולוגית, ובזה אפשר וצריך לטפל.

מקורות אנרגיה בבני האדם עשויים להיות שונים. לדוגמה, כאשר בבוקר אתם עוברים במהירות את המרחק הנמצא ביניכם לבין דלתות האוטובוס שעומד לצאת מהתחנה - אתם פועלים על אנרגיה אנאירובית. הפקה של האנרגיה הזו מבוססת על גלוקוז, גליקוגן וחומצות שומן.

הדלק העיקרי של גוף האדם הוא אדנוזין טריפוספט (ATP), הפועל על פחמימות (גלוקוז, בפרט). אבל כאשר יש מחסור באנרגיה, הגוף מתחיל להשתמש באנרגיה אנאירובית, וזה מכיוון שגלוקוז יכולה להקצות רק 4 קלוריות לגרם, ואילו שומן - 9 קלוריות. כלומר, הגוף, תוך שימוש באנרגיה אנאירובית, שורף יותר שומן ובנוסף מקבל יותר כוח.

כך, חוסר באנרגיה נובע בעיקר מפעילות גופנית לקויה, תזונה לא בריאה ואורח חיים לא בריא.

להגיע לתוצאות חיוביות במלחמה בעייפות אפשר גם תוך ביצוע שינויים קלים ביותר בחייכם.

לדוגמה: חוסר נוזלים גורם להתייבשות, אשר גורמת לבזבוז אנרגיה ואובדן אוריינטציה. הצריכה היומית הממוצעת של הנוזלים היא 2 ליטרים, וכדאי לכם להיצמד לכלל זה.

לא מומלץ גם לסרב לאכול או לעשות הפסקות משמעותיות בין אוכל – וזה משום שהאוכל מזין את הגוף שלנו באנרגיה, וסירוב לאכול יכול להוביל למצב של עייפות ודיכאון. תזונה נורמלית צריכה להיות מורכבת מחמש ארוחות קטנות ביום (כ- 200-400 קלוריות כל אחת).

אל תשכחו גם, שהגוף "מתאושש" לחלוטין לאחר 8 שעות של שנת לילה.

נסו לא לשכוח מהיתרונות של פעילות גופנית. אם אתם לא יכולים ללכת לחדר כושר או בריכת שחייה - נסו לפנות זמן לפחות ל- 15 – 20 דקות של התעמלות בוקר.

זכרו שחשוב תמיד לשמור על מצב רוח טוב. תנסו להיזכר ברגעים היפים של הילדות, להתקשר לחבר וסתם לפטפט, תעשו כל דבר שיעלה חיוך על פניכם ויצחיק אתכם. תנסו גם ללמוד לעשות משהו ספונטני, לשנות דברים שאתם רגילים אליהם.

ולבסוף תזכרו, ששימוש לרעה באלכוהול מוביל לתחושה של עייפות – לכן תנסו להימנע מזה. כנ"ל לגבי מתוק - לפעמים במקום שוקולד אפשר לאכול פרי מתוק.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )

מיבזקי דף דומים
אף אחד לא מושלם
למה אתם מתעוררים חמש דקות לפני שהשעון מצלצל
השגרה היומית של הגוף
כיצד משפיע עלינו מעבר לשעון החורף
ריקודים שטובים מאוד לגזרה שלכן
3.523 ₪ 4.1549 ₪
דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מדוע אנו מתעייפים מישיבה?