נאס"א: שנת 2011 היא התשיעית בחומה בהסטוריה


 

נאס"א: שנת 2011 היא התשיעית בחומה בהסטוריה

מאת אבי בליזובסקי

השנה החמה ביותר: 2010 * תשע השנים החמות ביותר נרשמו במאה ה-21 ובנוסף אליהן גם 1998. התנודות הטבעיות לא מאפשרות לראות התחממות רציפה משנה לשנה, אבל בהחלט מראות התחממות מעשור לעשור

הטמפרטורה הממוצעת של פני השטח של כדור הארץ בשנת 2011 היתה התשיעית בחומה מאז 1880. כך עולה מנתונים שפרסמה סוכנות החלל האמריקנית נאס"א. הממצאים ממשיכים את המגמה לפיה תשע מתוך עשר השנים החמות ביותר ברשומות המטאורולוגיות המודרניות התרחשו מאז שנת 2000.


 
מכון גודארד למחקרי חלל (GISS) של נאס"א בניו יורק, המנטר את טמפרטורת פני השטח הגלובלית על בסיס מתמשך, פרסמה עדכון המראה את הטמפרטורת ברחבי העולם בשנת 2011 בהשוואה לטמפרטורה הממוצעת החל מאמצע המאה ה-20. ההשוואה מראה כי כדור הארץ ממשיך לחוות התחממות לעומת המצב לפני מספר עשורים. הטמפרטורה המוצעת של פני השטח בשנת 2011 היתה חמה ב-0.51 מעלות צלזיוס לקו הבסיס של אמצע המאה ה-20.
 
"אנו יודעים שכוכב הלכת בולע יותר אנרגיה מאשר הוא פולט" אומר מנהל ה-GISS ג'יימס האנסן. "כך שאנו ממכשיכים לראות מגמה של עליה בטמפרטורות. גם בהשפעת אפקט הקרור של לה ניניה ופעילות נמוכה של השמש בשנים האחרונות, שנת 2011 היתה אחת מעשר השנים החמות בהסטוריה."
 
ההבדל בין 2011 לשנה שהיתה החמה ביותר ברשומות ה-GISS – שנת 2010 הוא 0.12 מעלות צלזיוס. הדבר מבליט את ההדגשה שהמדענים מציבים למגמה ארוכת הטווח של עלית הטמפרטורה. בגלל ההשתנות הטבעית הגדולה של האקלים המדענים לא מצפים לעליה רציפה של הטמפרטורות משנה לשנה. ואולם הם כן מצפים לעליה מתמשכת של הטמפרטורה מעשור לעשור.
 
11 השנים הראשונות של המאה ה-21 חווה טמפרטרות גבוהות במידה משמעותית לעומת אמצע וסוף המאה ה-20, אמר הנסן. השנה היחידה במאה ה-20 שנכנסה לרשימת עשר השנים החמות ביותר היתה 1998.


 
טמפרטורות גבוהות יותר נשמרות בשל הריכוז ההולך וגדל של גזי החממה באטמוספירה, במיוחד דו תחמוצת הפחמן. גזים אלה בולעים את הקרינה האינפרה אדומה הנפלטת מכדור הארץ ומשחררים את האנרגיה לאטמוספירה במקום לאפשר לה לברוח לחלל. ככל שהריכוז של גזי החממה גדל, כמות האנרגיה הנלכדת באמצעות הגזים הללו תוביל לעליה נוספת.
 
ריכוז דו תחמוצת הפחמן עמד על 285 חלקים למיליון ב-1880, כאשר החלו מדידות הטמפרטורה. בשנת 1960, הריכוז עלה ל-315 חלקים למיליון וכיום הוא הגיע כבר ל-390 חלקים למיליון וממשיך לעלות בקצב מהיר.
 
נתוני ה-GISS נאספים מלמעלה מאלף תחנות מטאורולוגיות ברחבי העולם, תצפיות מלווינים של טמפרטורת פני הים, ומדידות מתחנות מחקר באנטארקטיקה. תוכנת מחשב פתוחה מאפשרת לשב את ההבדלים בין טמפרטורת פני השטח בכל חודש נתון והממוצע לאותו המקום ולאותו חודש בשנים 1951-1980. ממוצע שלושת העשורים הללו מתפקד כקו בסיס לניתוחים.

התוצאה המתקבלת דומה מאוד לאלו המתקבלים במשרד המטאורולוגיה על שם האדלי בבריטניה ומרכז מחקרי האקלים של NOAA – הסוכנות המקבילה לנאס"א לאוקיאנוגרפיה ואטמוספירה. NOAA ביקשה לשנות את שמה ל"סוכנות האקלים הלאומית" אך גורמים רפובליקנים בקונגרס טענו שהיא תהפוך בכך מסוכנות מדעית לסוכנות בעלת אג'נדה המקדמת את הטענה (כזכור אצל הרפובליקנים מדובר בטענה לא בעובדה) שכדור הארץ מתחמם.
 
האנסן מצפה לראות שיאים נוספים בשנתיים-שלוש הקרובות בשל העליה בפעילות השמש ושובו הצפוי של אל ניניו המעלה את טמפטורת פני השטח באוקיאנוס השקט. השנים החמות ביותר ברשומות היו 2005 ו-2010 בתיקו וירטואלי.
 
"תמיד מסוכן לערוך תחזיות על אל ניניו, אך יהיה בטוח לומר שנראה אחד כזה בשלוש השנים הקרובות" אומר הנסן. "לא נדרש אל ניניו חזק במיוחד כדי להעלות את הטמפרטורות מעל אלו של 2010."



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> נאס"א: שנת 2011 היא התשיעית בחומה בהסטוריה